duminică, 12 mai 2013

Kia cee'd


Dacă cineva ar fi preconizat acum 20 de ani că mașinile coreene vor ajunge cândva să concureze de la egal la egal cu mărcile consacrate din industrie, ar fi fost considerat un eretic de la bun început. Și totuși, iată-ne ajunși în 2012, când grupul Hyundai-Kia ocupă poziția a cincea în topul vânzărilor la nivel mondial, devansând nume grele precum Ford, PSA sau Honda, și apropiindu-se vertiginos de alianța Renault-Nissan.


Creșterea coreenilor este în mare parte datorată succesului înregistrat pe piața europeană, unde aceștia au intrat într-unul din cele mai disputate segmente, cel al hatch-urilor compacte. Și așa ajungem să vorbim despre prima generație Kia cee`d, care a zguduit ierarhia clasei compacte printr-o politică de preț agresivă și o perioadă de garanție de până la șapte ani – cea mai lungă din industrie.Rețeta succesului este mult mai amplă, și are de-a face cu centrele de proiectare din Germania și cu uzina de la Zilina (Slovacia) – de unde și orientarea evidentă spre clientul european. După șase ani de producție și peste 633.000 de unități vândute, cee`d a ajuns la cea de-a doua generație, iar așteptările pieței sunt la cele mai înalte cote. Ei bine, noul model reprezintă o evoluție evidentă, și asta se vede chiar de la...

Încă de la publicarea primei fotografii oficiale, noul cee`d a lăsat impresia unui produs ajuns la maturitate. Mașina pare mult mai masivă, mai încordată, mai orientată spre dinamism. Secțiunea frontală integrează mult mai bine grila „tiger nose” – ce vrea să consolideze identitatea stilistică a mărcii Kia – comparativ cu faceliftul primei generații, ce părea să fi integrat forțat respectivul calandru. Aceasta se continuă cu o capotă sculptată pronunțat, ce se mulează pe farurile de mari dimensiuni, cu lumini de zi de tip LED.




Privit din lateral, cee`d se evidențiază prin linia ascendentă de la baza geamurilor, ce face trimitere la poziția unui prădător, gata să se arunce asupra victimei. Senzația este amplificată și de arcele roților de mari dimensiuni, ce pot acomoda jante cu diametrul cuprins între 15” și 18”. Tot din lateral se vede și lungimea crescută a mașinii, ce a asimilat 5 cm peste vechiul model, ajungând la 4.310 mm. Ampatamentul – unul din cele mai mari din segment – a rămas același, prin urmare creșterea lungimii totale se va resimți mai ales la volumul portbagajului, ce variază între 380 și 1.310 litri (cu bacheta rabatată). Lățimea și înălțimea au scăzut cu câte 10 mm, atingând 1.780, respectiv 1.470 mm, iar ecartamentele au crescut cu până la 32 mm pe puntea spate, presupunând un centru de greutate coborât și implicit o stabilitate mai bună.


Spatele noului model este dominat de blocurile optice de mari dimensiuni, orientate pe direcție orizontală, pentru a amplifica impresia de mașină lată. Acestea sunt disponibile opțional cu tehnologie LED, ce oferă o vizibilitate mai bună și au o durată de viață similară cu a mașinii în sine.


Imediat ce avansezi în interiorul noului cee`d, vei fi plăcut impresionat de calitatea ameliorată a finisajelor și materialelor folosite. Ce-i drept, încă mai există suprafețe acoperite de plastie dure în zona inferioară a habitaclului (fețe uși sau planșa de bord), dar asta s-a văzut și la case mai mari. Designul planșei de bord este reușit și orientat spre ergonomie, iar butoanele sunt plăcute la atingere dar nu oferă întotdeauna un feedback distinct la apăsare. Pe cât de curată și bine organizată pare consola centrală, pe atât de aglomerat se simte volanul, inundat de mult prea multe butoane, amplasate pe o zonă cu plastic lucios, numai bună de reținut amprente.

Foarte plăcută este alternanța de culori a interiorului. În funcție de preferințe, acesta poate fi configurat într-o nuanță deschisă, ce se vrea a fi pe placul clientelei tinere, sau în diverse combinații de negru, gri și un delicios maro ciocolatiu. Acesta din urmă, poate fi regăsit pe șezutul scaunelor și pe fețele de uși și conturează o ambianță foarte plăcută, cu tentă premium. Bineînțeles, în limita în care o Kia poate fi considerată premium.


Interiorul oferă multiple spații de depozitate de dimensiuni decente, ce pot acomoda toate mărunțișurile unei familii plecate în vacanță. Aceeași familie se va bucura – în cazul unei mașini cu echipare de vârf – de nenumărantele echipamente și tehnologii disponibile, din care merită enumerate navigația și camera de mers înapoi, afișate pe un display tactil de 7 inch, direcția cu asistare în trei trepte, vitezometrul cu afișaj digital (tot pe un display de 7”), faruri direcționale, sistem de parcare asistată, volan încălzit și suport lombar cu reglaj electric, sunroof panoramic și lista poate continua cel puțin încă pe-atât. Impresionant pentru o Kia, nu?


Încă din primii kilometri parcurși la bordul lui cee`d am remarcat amortizarea orientată spre confort, ce filtra cu succes neregularitățile drumului. Cu toate acestea, când am parcurs o porțiune cu viraje strânse în urcare, mașina nu a dezamăgit printr-o înclinare excesivă a caroseriei. Ruliul este în limite normale, iar feedback-ul direcției este decent – cu condiția să nu o scoți din modul „Normal”. Dacă selectezi opțiunea „Sport”, vei remarca o asistare mai fermă, dar extrem de artificială. 


Poziția la volan este puțin cam înaltă, persoanele cu o înălțime peste medie având șase mari să atingă plafonul în cazul echipării cu sunroof. Aceeași poziție de șofat înaltă, alături de scaunele cu profilare slabă nu te vor determina să forțezi limitele noului cee`d – nu că te-ar ajuta prea mult motoarele în sensul ăsta.


Paleta de motorizări cuprinde două propulsoare pe benzină și două diesel. La baza gamei se găsește un benzinar de 1,4 litri și 100 CP, ce se mulțumește cu 5,6 litri de carburant la fiecare 100 de kilometri parcurși. Ce de-a doua opțiune este un propulsor 1.6 GDI cu injecție directă ce promite 135 CP la 6.300 rot/min și 165 Nm începând de la 4.850 rot/min – nu prea pare turația ideală cu care să ieși din garajul casei aflat la subsol, nu-i așa? Sistemul modern de injecție asigură o eficiență ridicată, prin urmare mașina ar trebui să consume cam 5,2 l/100 km. Valorile emisiilor de carbon pentru cele două propulsoare variază între 130 g/km pentru cel mic și gurmand și 119 g/km pentru 1.6 GDI. 



Cele două motoare diesel au capacități cilindrice indentice cu cele enumerate anterior. Astfel cel mai mic dintre aceste este un 1.4 WGT ce dezvoltă 90 CP la 4.000 rot/min și 220 Nm între 1.500 și 2.750 rot/min. Însă cea mai cumparată motorizare va fi noul 1.6 VGT, oferit în două trepte de putere de 110 și 128 CP, ambele cu un cuplu maxim de 260 Nm, constant între 1.900 și 2.750 rot/min. Mulțumită tehnologiei eco Dynamics, acesta poate atinge emisii de doar 97 g CO2/100 km și consumă în medie 3,7 l/100 km. Motorul mai mic se dovedește a fi din nou mai puțin ecologic, emițând 105 g C02/100 km și având un consum declarat de 4,0 l/100 km. 


Cât despre performanțe, trebuie spus din capul locului că cea mai bună alegere este dieselul de 128 CP, ce vine cuplat standard la o transmisie manuală cu șase rapoarte (opțional fiind disponibilă o automată cu același număr de trepte). Acesta asigură o dinamică foate bună, se simte elastic și rafinat și nu va fi îngenuncheat de o mașină încărcată. 

Opțiunea pe benzină de 135 CP este și ea energică, dar nu are aceeași vigoare cu a diesel-ului, iar cutia cu dublu ambreiaj și șase rapoarte disponibilă opțional pentru acest motor nu dă aceeași senzație de anticipare întâlnită la transmisiile similare ale altor producători.

Cât despre motoarele de 1,4 litri, acestea nu ar trebui alese decât din perspectiva unui preț mic de achiziție, pentru că într-o mașină cu toți cei cinci ocupanți pe locurile lor, acei 90 CP își pierd suflul destul de repede.


La capitolul preț nu prea este nimic de discutat, oficialii Kia precizând că noul cee`d va păstra politica de prețuri a fostei generații, fără a deveni însă un jucător pe piața low-cost, unde activează mărci precum Dacia. În text poate că nu sună atât de rău, dar în cadrul conferinței de presă s-a simțit o doză de invidie în această afirmație.

Noul cee`d este clar un pas înainte pentru Kia. Mașina a crescut la toate capitolele și în ciuda unei concurențe acerbe în segmentul compact, are toate șansele să aibă un succes cel puțin similar cu a fostei generații. Acum depinde și de prețurile cu care va veni pe piață, pentru că numeroasele echipamente și tehnologii au un preț, iar o Kia nu va convinge niciodată în detrimentul unei mașini germane cu preț similar (este o și chestiune de percepție a cumpărătorului). Așadar, Kia, keep it low!

Share:

0 comentarii:

Traduce pagina

Total vizite postari

Nume

E-mail *

Mesaj *

Blog Archive

Un produs Blogger.