Pentru a putea modifica directia de mers a unui automobil soferul va misca de volan, iar prin bracarea rotilor, vehiculul va urma traiectoria dorita. Pana acum lucrurile par destul de simple, insa fara aderenta optima, niciun vehicul nu va putea fi controlat pe traseul dorit. Prin intermediul anvelopelor masina adera la suprafata de rulare, iar astfel ea se deplaseaza. In timpul unui viraj, o parte din forta de frecare aparuta intre anvelopele rotilor directoare si calea de rulare este folosita pentru schimbarea traiectului. Atat logica, dar mai ales fizica spune ca pentru un anumit unghi de bracaj ii va corespunde o anumita raza de virare. In momentul in care soferul executa o schimbare de directie corecta, virarea va fi neutra. Orice deviere de la aceasta formula va duce fie la aparitia unui comportament subviratoriu, fie la unul supraviratoriu. In momentul in care raza de virare este mai mare decat raza impusa de rotile directoare, atunci automobilul va dezvolta un comportament subviratoriu, iar invers, automobilul va avea un comportament supraviratoriu.
Subvirarea
In prezent, marea majoritate a automobilelor existente pe piata folosesc o solutie de propulsie in care motorul si rotile motoare sunt amplasate pe puntea fata. In aceste conditii, rotile directoare sunt si roti motoare, lucru care va duce la o solicitare mai mare in momentul in care se vrea o schimbare de directie. In cazul in care si raza de virare este mai mare decat raza impusa de directie, iar viteza/franarea solicita mai mult rotile fata, atunci va aparea frenomenul de pierdere a aderentei care va duce la subvirare. Mai mult decat atat, distributia inegala a maselor va conduce la o forta centrifuga sporita pe partea fata, lucru care va scoate si mai mult automobilul de pe traiectoria corecta. In cazul in care automobilul pe care il conduceti a dezvotlat un comportament subviratoriu tot ce aveti de facut este sa ridicati piciorul de pe pedala de acceleratie. In acest fel, anvelopele nu vor mai fi suprasolicitate, iar aderenta va fi folosita pentru efectuarea virajului.
In prezent, marea majoritate a automobilelor existente pe piata folosesc o solutie de propulsie in care motorul si rotile motoare sunt amplasate pe puntea fata. In aceste conditii, rotile directoare sunt si roti motoare, lucru care va duce la o solicitare mai mare in momentul in care se vrea o schimbare de directie. In cazul in care si raza de virare este mai mare decat raza impusa de directie, iar viteza/franarea solicita mai mult rotile fata, atunci va aparea frenomenul de pierdere a aderentei care va duce la subvirare. Mai mult decat atat, distributia inegala a maselor va conduce la o forta centrifuga sporita pe partea fata, lucru care va scoate si mai mult automobilul de pe traiectoria corecta. In cazul in care automobilul pe care il conduceti a dezvotlat un comportament subviratoriu tot ce aveti de facut este sa ridicati piciorul de pe pedala de acceleratie. In acest fel, anvelopele nu vor mai fi suprasolicitate, iar aderenta va fi folosita pentru efectuarea virajului.
Supravirarea
Daca subvirarea este un fenom specific automobilelor cu tractiune fata, atunci supravirarea este un fenomen caracteristic masinilor cu propulsie pe puntea din spate. Supravirarea poate fi explicata ca fenomenul in care un automobil se roteste in jurul axei verticale. In cazul unei astfel de masini, rotile fata au rol director, iar rotile de pe puntea spate sunt cele care pun puterea pe sosea. Asemeni subvirarii, fenomenul de supravirare apare in momentul in care anvelopele rotilor de pe puntea spate pierd aderenta. Astfel, spatele masinii va fi aruncat catre exteriorul virajului. In anumite cazuri supravirarea apare atunci cand soferul franeaza puternic in timpul efectuarii virajului. In acest moment, centrul de greutate al masinii se va muta catre fata, rotile motoare vor pierde aderenta, iar masina va intra in derapaj. Cel mai usor mod prin care se poate scoate masina dintr-un fenomen supravirator este prin contravirare. In acest caz, rotile directoare sunt bracate in directia opusa virajului, iar soferul va accelera in acelasi timp. In termeni specifici, acest proces poarta denumirea de derapaj controlat (drift). (sursa text: AutoBild)
Daca subvirarea este un fenom specific automobilelor cu tractiune fata, atunci supravirarea este un fenomen caracteristic masinilor cu propulsie pe puntea din spate. Supravirarea poate fi explicata ca fenomenul in care un automobil se roteste in jurul axei verticale. In cazul unei astfel de masini, rotile fata au rol director, iar rotile de pe puntea spate sunt cele care pun puterea pe sosea. Asemeni subvirarii, fenomenul de supravirare apare in momentul in care anvelopele rotilor de pe puntea spate pierd aderenta. Astfel, spatele masinii va fi aruncat catre exteriorul virajului. In anumite cazuri supravirarea apare atunci cand soferul franeaza puternic in timpul efectuarii virajului. In acest moment, centrul de greutate al masinii se va muta catre fata, rotile motoare vor pierde aderenta, iar masina va intra in derapaj. Cel mai usor mod prin care se poate scoate masina dintr-un fenomen supravirator este prin contravirare. In acest caz, rotile directoare sunt bracate in directia opusa virajului, iar soferul va accelera in acelasi timp. In termeni specifici, acest proces poarta denumirea de derapaj controlat (drift). (sursa text: AutoBild)
Explicatia teoretica pusa in practica
Explicatia amuzanta celor de la (fostul TopGear) :
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu